
Bidragets namn: Daglig rörelse
Vi tar promenader i snabbt tempo för att få igång hjärnan. Promenaden hjälper eleverna att arbeta och koncentrera sig när de är tillbaka i klassrummet.
Lektionerna bryts av med en Brain break för att få en paus, samla energi och få lättare att koncentrera sig igen. Brain breaks i form av klappramsor, Just dance, 5:an (5 upphopp, 5 armhävningar och 5 sit-ups), sten-sax-påse etc.
Förut arbetade eleverna oftast vid sin bänk. Nu har vi börjat tänka på hur vi kan använda klassrummet på ett sätt där vi får in mer naturlig rörelse. Bänken i klassrummet där vi förut hade pärmar, böcker och annat material utnyttjas ni i stället till ståplatser för eleverna.
Pulpeten som förut endast användes av lärarna används nu även av eleverna som ståplats.
Vi har även en pilatesboll som man kan välja att sitta och arbeta på för att få in naturlig rörelse.
Det här är bara starten på vårt arbete med att få in daglig rörelse. Vi har många idéer som vi kommer utveckla framöver tillsammans på skolan.
Daglig rörelse ger pigga elever, bättre koncentrationsförmåga och arbetsro.